Пояснювальна записка
Заняття з образотворчого мистецтва в спеціальній загальноосвітній школі для дітей з вадами розумового розвитку – невід’ємна складова частина всебічного розвитку учнів означеної категорії.
Образотворче мистецтво, відбиваючи реальну дійсність, розширює можливості інтелектуальної діяльності школярів, виконує значні пізнавально-виховні функції, корегує емоційну сферу, сприяє формуванню у дітей певних соціально позитивних ціннісних орієнтацій.
Головна мета шкільного курсу “Образотворче мистецтво” полягає у формуванні графічних умінь та навичок, в опануванні вмінь зображувати прості предмети, в розвитку зорово-рухової координації, у засвоєнні кольоросприймання.
Образотворче мистецтво, як навчальний предмет, має корекційно-розвивальну роль і спрямоване на подолання недоліків розумового розвитку дітей.
Відповідно до вимог Державного стандарту спеціальної освіти предмет “Образотворче мистецтво” реалізує змістову лінію візуального мистецтва. Змістовою лінією є: основи образотворчого мистецтва; образотворча діяльність; види візуального мистецтва. Програмою передбачається залучення інших видів мистецької діяльності, таких як художнє слово, музика, частково – екранні види мистецтва, театральне та ін. Змістова лінія освітньої галузі “Образотворче мистецтво” реалізується у процесі опанування елементарних художньо-естетичних знань, формування вмінь виконувати інтелектуальні операції у ході сприймання, розуміння і репродукування художніх образів та оволодіння графічно-практичними уміннями й навичками.
В основу програми покладено принципи: від простого до складного; від елементарної вправи до елементарної композиції; єдність пізнавально-репродуктивної та творчої діяльності; систематичний розвиток в учнів графічних здібностей з урахуванням вікових та психофізичних особливостей розвитку і практичного досвіду учнів початкових класів. Обов’язковою умовою навчального процесу повинна бути його корекційна спрямованість.
Корекційне навчання образотворчому мистецтву має проводитися методом предметно-практичної діяльності з мовленнєвим супроводом (повторення фраз за вчителем, відповіді на запитання вчителя тощо), спрямовуватися на вироблення елементарних, але усвідомлених графічних дій.
Шкільний курс з образотворчого мистецтва в (підготовчих) 1-х – 4-х класах передбачає вирішення наступних основних завдань.
- Ознайомити учнів із засобами образотворчої діяльності.
- Навчити дітей сприймати елементарні зображення.
- Опанувати вмінням зображувати прості предмети.
- Здійснювати під керівництвом вчителя, на основі аналізуючого обстеження, цілеспрямований аналіз предмета.
- Виділяти основні частини предмета, бачити в ньому форму, розташування елементів, колір.
- Корегувати недоліки пізнавальної діяльності і сенсорно-моторної сфери учнів шляхом систематичного, цілеспрямованого засвоєння елементарних основ образотворчого мистецтва.
- Формувати та розвивати графічно-практичні уміннями й навички декоративного та тематичного малювання, малювання з натури.
- Виховувати позитивне емоційно-естетичне ставлення до предметів і явищ навколишнього світу, творів візуального мистецтва.
- Розвивати зв’язне усне мовлення.
- Виховувати у школярів акуратність, наполегливість, самостійність в роботі.
Для вирішення цих завдань програмою передбачено чотири види занять з образотворчого мистецтва: декоративне малювання, малювання з натури, тематичне малювання та бесіди з образотворчого мистецтва.
Перед тим, як приступити до цих занять, учнів (підготовчого) 1-го класу необхідно до них підготувати. Тому важливим етапом, який передує цій роботі є підготовчий (пропедевтичний) період. Підготовчий період передбачає види робіт, спрямовані на загальний розвиток дітей, становлення графічної діяльності, на готовність до практичного малювання.
Пропедевтичний період. Мета підготовчих вправ полягає в тому, щоб навчити дітей правильно тримати олівець і виконувати ним прості графічні дії за зразком та інструкцією вчителя; розташовувати аркуш паперу на площині парти і притримувати його у процесі роботи рукою; користуватися гумкою; малювати за опорними крапками прості предмети;замальовувати контури предметів за трафаретом, не знімаючи його; малювати контури предметів за шаблоном, зафарбовувати їх поверхні; працювати з мозаїкою.